آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

اصل بسیار مهم اقتصادی در آیه ۱۸۸ سوره بقره




تاریخ: ۱۹ تير ۱۳۹۳

به گزارش تراز یکی از آیات قرآن که بیانگر اصلی مهم در اقتصاد اسلامی است آیه ۱۸۸ سوره بقره است. اين آيه اشاره به يك اصل كلى و مهم اسلامى مى كند كه در تمام مسائل اقتصادى حاكم است و به يك معنى مى شود تمام ابواب فقه اسلامى را در بخش اقتصاد، زير پوشش آن قرار داد و به همين دليل فقهاى بزرگ ما در بخشهاى زيادى از فقه اسلامى به اين آيه تمسك مى جويند.
«وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ.»
«و اموالتان را در ميان خود به ناحق مخوريد و آن را به سوى قاضيان (به عنوان رشوه) سرازير نكنيد تا پاره‏اى از اموال مردم را به گناه و ناحق بخوريد در حالى كه (حرمت كارتان را) مى‏دانيد.»

سه نکته در خصوص آیه فوق:
* سؤال: منظور از کلمه باطل در ابتدای آیه که مى فرمايد: "اموال يكديگر را در ميان خود به باطل و ناحق نخوريد" چیست؟
- بعضى آن را به معنى اموالى كه از روى غصب و ظلم به دست مى آيد دانسته اند.
- بعضى اشاره به اموالى كه از طريق قمار و مانند آن فراهم مى گردد.
- بعضى هم آن را اشاره به اموالى مى دانند كه از طريق سوگند دروغ (و انواع پرونده سازيهاى دروغين به دست مى آيد).

 

** ظاهر اين است كه مفهوم آيه عموميت دارد و همه مسائل فوق و حتی غير اينها را شامل مى شود، زيرا "باطل" كه به معنى زايل و از بين رونده است، همه را در بر مى گيرد. البته در برخی روایات مصادیقی ذکر شده اند که در واقع نشان می دهد آن مصادیق در باطل بودن شدت بیشتری دارند نه اینکه فقط اینها مقصود آیه است. مثلاً امام باقر عليه السلام تفسير به "سوگند دروغ" و امام صادق عليه السلام از کلمه باطل در آیه تفسير به "قمار" کرده اند.
در مجموع هر گونه تصرف در اموال ديگران از غير طريق صحيح و به ناحق و تمام معاملاتى كه هدف صحيحى را تعقيب نمى كند و پايه و اساس عقلائى ندارد مشمول اين آيه است.

 

*** جالب اينكه بعضى از مفسران گفته اند: قرار گرفتن آيه مورد بحث بعد از آيات روزه (آيات ۱۸۲ تا ۱۸۷) نشانه يك نوع همبستگى در ميان اين دو است. یعنی در آنجا نهى از خوردن و آشاميدن به خاطر انجام يك عبادت الهى مى كند و در اينجا نهى از خوردن اموال مردم به ناحق كه اين هم نوع ديگرى از روزه و رياضت نفوس ‍ است.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.