آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

سرنوشت مبهم دکل گمشده 87 میلیون دلاری




تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۳۹۳

به گزارش اقتصاد پرس ؛ یکسال از عدم تحویل دکل گمشده نفتی از سوی یک شرکت خارجی به کشورمان در موعد مقرر می گذرد اما هنوز تکلیف سرنوشت اموال بیت المال معلوم نیست .

در این رابطه گفته شده که پس از اطلاع وزارت نفت ، دو نهاد نظارتی در حال پیگیری این مساله هستند چراکه احتمال می رود فسادی گسترده در این باره صورت گرفته باشد .

اگر نتیجه پیگیری این مساله ، تخلف و فسادی آشکار در این زمینه را اثبات کند ، مسئولان مربوطه باید پاسخگوی سوالی اساسی باشند .

خریداری دکل ، بی شک جزو فرآیندی مشخص و تکنیکی در حوزه نفتی است . از این رو صرف چنین هزینه هنگفتی علی القاعده باید در چارچوب قواعد حقوقی وزارت نفت و تحت نظارت کامل این دستگاه متولی در صنعت نفت باشد . حال سوال اینجاست که چرا پرداخت چنین رقم سنگینی به طرف خارجی برای مدت ها از نگاه تیزبین نهادهای مسئول به دور مانده است ؟

این درحالی است که در گزارشات مربوط آمده است که : بر اساس قرارداد، قرار بود 20 درصد از بهای 87 میلیون دلاری این دکل حفاری به عنوان پیش پرداخت در اختیار شرکت خارجی قرار بگیرد و 80 درصد باقیمانده نیز پس از تحویل دکل به این شرکت پرداخت شود. با این وجود طرف ایرانی بر خلاف مفاد قرارداد کل بهای دکل را به تدریج پرداخت کرده است اما پس از گذشت یک سال از موعد تحویل دکل و پرداخت بهای آن، هیچ خبری از دکل خریداری شده وجود ندارد و حتی مشخص نیست که این دکل اساسا وجود خارجی داشته است یا نه !

مشکل زمانی حاد تر می شود که یک مقام آگاه گفته : شرکت ایرانی خریدار دکل هیچ تضمینی بابت تحویل دکل از فروشنده خارجی نگرفته‌ است. بنابراین سوال دیگری به میان می آید که آیا شرکت های ایرانی موظف به رعایت قواعد و اصولی حقوقی مربوطه نیستند ؟

گفتنی است ، فارس در این زمینه نوشته است که در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های نفتی قدیمی یا تازه وارد در صنعت نفت کشور با موفقیت دکل‌های حفاری متعددی را خریداری و برای کار روی میادین نفت و گاز به خصوص پارس جنوبی و دیگر میادین مشترک به کشور منتقل کرده‌اند و مورد یاد شده ظاهرا تنها خریدی در حوزه دکل است که با چنین سرنوشتی مواجه شده است.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.