آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
نگاهي به تصوير مسلمانان در فيلم هاي روز سينماي جهان  ترور فرهنگي؛ مسئوليت جديد سينماي غرب

نگاهي به تصوير مسلمانان در فيلم هاي روز سينماي جهان ترور فرهنگي؛ مسئوليت جديد سينماي غرب


سرویس سیاسی مفیدنیوز :: همزمان با ادامه و گسترش جنگ و جنايت دولت هاي غربي عليه مسلمانان در غرب آسيا (خاورميانه)، سينماي غرب نيز توليد فيلم هايي با رويكرد ضداسلامي را افزايش داده است. اغلب اين فيلم ها فرمول هاي ثابت و كليشه اي معرفي مي كنند و نمايش مسلمانان به عنوان خرابكار و تروريست را به كار مي برند، اما بخشي نيز سعي مي كنند در قالب روايت هايي به ظاهر بشردوستانه و صلح طلبانه، تصويري تحريف آميز را از جنايات ضدانساني غرب درباره مسلمانان ارائه دهند.

تاریخ: ۱۳ آذر ۱۳۹۱

همزمان با ادامه و گسترش جنگ و جنايت دولت هاي غربي عليه مسلمانان در غرب آسيا (خاورميانه)، سينماي غرب نيز توليد فيلم هايي با رويكرد ضداسلامي را افزايش داده است. اغلب اين فيلم ها فرمول هاي ثابت و كليشه اي معرفي مي كنند و نمايش مسلمانان به عنوان خرابكار و تروريست را به كار مي برند، اما بخشي نيز سعي مي كنند در قالب روايت هايي به ظاهر بشردوستانه و صلح طلبانه، تصويري تحريف آميز را از جنايات ضدانساني غرب درباره مسلمانان ارائه دهند.

فيلم «در سرزمين خون و عسل» نمونه اي از اين گونه آثار است. اين فيلم نخستين تجربه كارگرداني «آنجلينا جولي» بازيگر فاسد و بدنام هاليوودي است. بازيگري كه به جاسوسي براي سازمان سيا نيز متهم است. او در اين فيلم سعي كرده تا در قالب يك درام عاشقانه به توجيه جنايات صرب ها عليه مسلمانان بوسني بپردازد. داستان اين فيلم درباره رابطه عاشقانه يك سرباز صرب با يك زن مسلمان بوسنيايي است. در واقع فيلم جولي در پي القاي اين ادعاست كه همه سربازان صرب متوحش و جاني نبودند و انسانيت در برخي از آنها به قدري شديد بود كه مي توانستند دل يك زن از جبهه مقابل را نيز بربايند از طرفي هم، فيلم داراي اين نگاه است كه مسلمانان تنها زماني نجات مي يابند كه بتوانند به سربازان غربي نزديك شوند. طبق يك قرارداد دراماتيك، زن نماد وطن يا شاكله يك قوم و مذهب به شمار مي رود. به معناي بهتر، فيلم «در سرزمين خون و عسل» مسلمان خوب را مسلمان تسليم غرب معرفي مي كند

قسمت دوم فيلم «تيكن» (ربوده شده) نيز از ديگر آثار ضداسلامي اخير غرب است. در اين فيلم كه در صدر فروش سينماهاي آمريكاي شمالي قرار دارد، دنباله داستان قسمت نخست به تصوير كشيده شده است. در «تيكن 1» دختر يك مأمور امنيتي سازمان سيا دزديده مي شود و اين مأمور در قامت يك منجي و قهرمان به نبرد با آدم رباها مي رود و فرزندش را نجات مي دهد. نكته قابل تأمل اينكه رباينده هاي دختر اين مأمور كه قاچاقچي انسان معرفي مي شوند، مسلمان هستند در قسمت دوم، ماجرا شكل ديگري مي يابد. اين بار پدر يكي از مسلمانان آدم ربا كه به دست مأمور آمريكايي كشته شده سعي مي كند تا انتقام پسرش را بگيرد. گروه تحت هدايت او، مأمور را به همراه همسرش گروگان مي گيرند و اين بار دختر است كه به نجات پدر و مادرش مي رود. اگر در «تيكن1» لزوم حضور هميشه در صحنه مأموران امنيتي و از خودگذشتگي هاي آنها در برقراري آرامش و امنيت مردم به رخ كشيده مي شود، در قسمت دوم، مسئوليت نسل جوان آمريكا در محافظت از ميراث امنيتي اين كشور يادآوري مي شود. در فيلم «تيكن2» نيز بسان خيلي ديگر از فيلم هاي هاليوودي، مسلمانان انسان هايي تبهكار، فاسد، بدخو و جاني نشان داده مي شوند. اين فيلم كه در كشور تركيه و شهر استانبول تصويربرداري شده، محله هاي توريستي و غربي را زيبا و امن نشان مي دهد، اما هرجا محل تجمع مسلمانان است، تيره و آلوده ترسيم شده و زنان محجبه و برقع پوش شبيه به اشباحي در تاريكي به نمايش درآمده اند.فيلم (Cleanskin) (تميزكننده پوست) از محصولات اخير سينماي انگلستان است كه نشان دهنده همراهي اين سينما با هاليوود در ترور فرهنگي مسلمانان است. فيلمي كه با كمترين خلاقيت و ابتكار و بر اساس همان نگرش هاي كليشه اي و بارها تكرار شده به ذهنيت سازي منفي و مخرب عليه اسلام گرايان مي پردازد. به ويژه اينكه، توزيع كننده آن نيز كمپاني برادران «وارنر» است كه كارنامه سياهي در توليد فيلم هاي ضدايراني و ضداسلامي دارد.

فيلم (Cleanskin) به بازتوليد روايتي تكراري پرداخته است؛ ترورها و انفجارهايي زنجيره اي در شهر لندن رخ مي دهد كه طبق كليشه هاي رايج در فيلم هاي غربي، يك گروه اسلامي تندرو و برخوردار از پندارهاي ضدامپرياليستي و غرب ستيزانه عامل آنها هستند. اما باز هم مانند هميشه، يكي از مأموران مخفي دستگاه هاي امنيتي حاكم در انگليس به جنگ تروريست ها مي رود و آنها را تار و مار مي كند.علاوه بر رويكرد به اصطلاح ضدتروريستي فيلم و هشدار دادن درباره خطر گروه هاي جهادي و انقلابي مسلمان -كه به زعم فيلم، همه تروريست هستند- اين فيلم نگاهي به شدت مثبت از هجوم نظامي غرب به غرب آسيا (خاورميانه) دارد. در طول فيلم، بارها تأكيد مي شود كه قهرمان داستان در اين تجاوزات حضور داشته است. «ايوان» در يكي از ديالوگ هاي كليدي فيلم ريشه خشونت هاي تروريستي را غرب آسيا معرفي مي كند و مي گويد كه براي سركوب اين جريان در جنگ حضور داشته تا از بروز اين اتفاقات در خاك كشورش جلوگيري كند

آنچه مشهود و مسلم است اينكه امروز نژادپرستي در نظام ايدئولوژيك غرب نه تنها كاهش نيافته كه نسبت به قرون گذشته بيشتر و غليظ تر هم شده است. با اين تفاوت كه اين بار مسلمان ها جاي رنگين پوستان را گرفته اند. ترور فرهنگي مسلمان ها يكي از مسئوليت هاي كنوني سينماي غرب - به ويژه هاليوود و سينماي بريتانيا- است كه هم پشتوانه اي براي تجاوز نظامي به كشورهاي اسلامي محسوب مي شود و هم ابزاري است براي هيولانمايي مسلمان هاي انقلابي و ضدغرب تا به اين وسيله امواج اسلام گرايي و بيداري اسلامي را در جهان مهار كنند.

منبع: بصیرت



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.