خبرگزاری تسنیم
روی جلد فیلمنامه «رسوایی 2» نوشته شده است:«رسوایی2»
خبر آمد خبری در راه است
(این داستان تخیلی بوده و در یک شهر فرضی روایت میشود)
ده نمکی کلاه حصیری به سرگذاشته است؛ فیلمنامه به دست گرفته است و یک نگاهی به اطرافش می اندازد و همه جا را وارسی میکند و خبرنگاران را از دور نگاهی می کند و سری تکان می دهد و بعد یک نگاهی به فیلم نامه. فیلمنامه را که نگاه میکنی با خودکار آبی چیزهای به آن اضافه شده است. خلاقیتهای خلق الساعه این بار میخواهد کدامین اثر پرفروش سینمای ایران را رقم بزند. بازیگران و عوامل هم از آفتاب بُرّان گریزان هستند و در پناه سایهی اندکی از اتاق نگهبانی جای گرفته اند.
عوامل فیلم لوکیشنهای متعددی را پشت سر میگذارند، این بار تیم همیشگی مسعود دهنمکی به میدان آرژانتین و ساختمان مرکزی راهآهن آمده اند. اکبرعبدی، امیرنوری، محمدرضاشریفینیا بازیگران ششمین فیلم سینمایی ده نمکی هستند. هر سه زیر سایه نشستهاند؛ منتظرند تیم تولید، کارگردانی و فیلمبرداری، صحنه و شرایط ضبط را آماده کنند. اکبر عبدی بازیگر نقش حاج یوسف است و به آرامی قدم برمیدارد و حالا گریم امیر اسکندری و عبا و لباس، شمایل مرد زاهدی برایش ساخته است.
پلان خبرنگاران است و قرار است حاج یوسف «رسوایی»، از پلکان ساختمان راه آهن بالا برود. تیم خبرنگاران و عکاسان بالای پلکان منتظر هستند. شریفینیا و امیرنوری هم اکبرعبدی را دنبال میکنند. این سوی میدان هم عکاسان و خبرنگاران واقعی! منتظر ثبت تصویری و حرکت بازیگران نشسته اند.
گرما است و روز تعطیل و غرولندهای خبرنگاران که چه وقت برنامه پشت صحنه رفتن است. عکاس فیلم به سمت عکاسان هجوم میآورد که حق ندارید از صحنهی فیلم عکس بگیرید. عکاسان خبری ناراحت و شاکی میگویند: پس برای چه ما را دعوت کردید. سرو صدا بالا می گیرد و گودرزی دستیار کارگردان وارد معرکه میشود و دستعکاس فیلم را میگیرد به کناری میکشد و ده نمکی هم با او صحبت میکند. قضیه فیصله می یابد.
ده نمکی: با روزنامهها شوخی میکنیم
کارگردان «رسوایی2» در گفتوگوی کوتاهی که با خبرنگاران داشت در توضیح صحنههای فیلمبرداری امروز گفت: خانم سحر قریشی، نقش یک خبرنگار را بازی میکند و قصهی او به عنوان یکی از داستانکهای فیلم است، پلان خبرنگاران هم بدلیل ارتباط با همین بخش از قصه فیلم است.
ده نمکی ادامه میدهد: در«رسوایی2» به نوعی شوخی با خبرنگاران و بعضی روزنامه های مرسوم کشور را خواهیم داشت. در فیلم هم از نشریاتی که برای خودم بود تا روزنامههای مرسوم کشور اسم میبریم ولی تیتری که زده میشود مربوط به خود قصهی فیلم است.
یکی از خبرنگاران از ده نمکی میپرسد فکر نمیکنید که شوخی شما با خبرنگاران و روزنامهها، باعث شود در مقابل فیلم جبهه بگیرند؟ ده نمکی با کنایه پاسخ داد: در مقابل ما که همیشه جبهه دارند. به هرحال میگویند که یک سوزن به خودت بزن، بعد یه جوالدوز به مردم. شوخی با رسانه ها در همه جای دنیا مرسوم است. رسانه ها با خیلی از مسائل شوخی میکنند حالا سینما هم میآید و با رسانهها شوخی می کند؛ به هرحال باید رابطه دو طرفه باشد.
هوا گرم است و به تن محمدرضا شریفی نیا، کت کردند و تا دکمه آخر یقهاش را هم بسته اند. همان گریم مرد متظاهری که سالهاست شریفی نیا نقشش را بازی میکند. شریفینیا میگوید: این فیلم مثل بقیه کارهای دهنمکی پرفروش خواهد بود و فکر میکنم فیلمی سیاسیتر از کارهای قبلی ده نمکی است و بیشتر به مسائل جناحی میپردازد. می شود گفت که کار نویی در سینمای ایران است.
بازیگر نقشهای منفی فیلمهای ده نمکی میگوید: «رسوایی2» به بخش دیگری از زندگی حاج یوسف می پردازد که از بخشهای جذاب فیلم است و من هم ادامه همان شخصیت را دارم که در «رسوایی1» بود و البته کمی متحول شده است و حاج یوسف را تا جاهای همراهی میکند.
حرکت دوربین از علاقهمندیهای مسعود ده نمکی است. ده نمکی حرکت دوربین روی پایه ثابت را خیلی وقت است کنار گذاشته است. پنچ دوربین با مدیریت فیلمبرداری فرشاد گلسفیدی در صحنههای «رسوایی2» فعال هستند. سوژه ها در قاب دوربین تعقیب میشوند. تغییر ارتفاع دوربین ازبالا به پایین یا پایین به بالا با هلیشات و جرثقیل کرین انجام میشود.
گل سفیدی: نام دهنمکی برند سینمای پرفروش شده است
گل سفیدی در مورد تجربه همکاری چندین باره اش با ده نمکی میگوید: این فیلم هم مثل آثار قبلی ده نمکی است با این تفاوتکه فیلم برداری اینکار، با دوربین 4k انجام میشود چون کارهای جلوههای بصری هم دارد.
مدیر فیلمبرداری «رسوایی2» میگوید: در فیلمهای آقای دهنمکی به یک زبان مشترک رسیدیم این موضوع هم قبل از فیلمبرداری و هم در زمان فیلمبرداری وجود دارد البته بداهههایی که به محتوا و فرم فیلم ضربه نزند هم داریم.
گلسفیدی در مورد اینکه حداقل از 5 دوربین استفاده میشود هم میگوید:استفاده از چند دوربین در یک صحنه بیشتر به خاطر اینکه در تدوین با مشکل مواجه نشوند. اینطور هم نیست که دهنمکی برای کارهایش از چند دوربین استفاده کند مثلا در اخراجیهای 1 و 2 با یک یا دو دوربین فیلم گرفتند.
گلسفیدی می گوید که «رسوایی 2» هم پرفروش می شود چون دیگر نام ده نمکی، برند شده است و این فیلمنامه هم مولفه های بفروش بودن را دارد.
عبدی: دیالیز کردم نمی توانم حرف بزنم
اکبرعبدی مرد خاطره های خندان سینمای ایران تنش رنجور است. خبرنگاری نزدیک میشود از او سوال کند ولی او میگوید: من تازه دیالیز کردهام و نمیتوانم حرفی بزنم.
بچههای پشت صحنه به اکبر عبدی میگویند: عمو اکبر! دهنمکی هم او را صدا میزند: عمو اکبر!. دهنمکی اگر نکته ای در مورد بازی عبدی باشد در گوشش میگوید.خانواده اکبرعبدی به پشت صحنه آمدند. آنها برای فرار از تیغ آفتاب به سایه پناه میبرند. همسر آقای عبدی برای عمو اکبر ناهار آورده است. عبدی با این لباس و گریم نورانی شده است. اکبرعبدی آرام قدم برمیدارد و آرام حرف میزند. نمی دانم در نقش فرو رفته است یا به خاطر کسالتی است که دارد.
تیم تولید و فیلمبرداری سریع لوکیشن را تغییر میدهند. از بیرون ساختمان به داخل میروند. همه چیز سریع میگذرد و البته هماهنگ باهم کار را پیش می برند.
گودرزی: «رسوایی2» سختترین کار من با ده نمکی است
نورالدین گودرزی، دستیار پا به سن گذاشته سینما است اما هنوز هم با چابکی سرصحنهها حاضر میشود. دستیار اول ده نمکی میگوید: کمتر از هشت روز از فیلمبرداری کار باقی مانده است و کارها طبق روال پیش میرود. در بین عوامل فیلم «رسوایی 2» به جز طراح صحنه ،مابقی قبلا با ما کار کردند و به سیستم کار آقای ده نمکی آشنایی دارند.
گودرزی میگوید: از بین هشت کاری که با ده نمکی داشتم میتوانم بگویم که «رسوایی 2» سخت ترین آنها است. سر لوکیشن معراجیها صحنه های جنگ داشتیم ولی من عاشق آن صحنه ها بودم. من بچهی جنگ هستم و در 15 فیلم جنگی حضور داشتم و کار در بیابان و صحنه های جنگی برای من راحت تر است تا کار در آپارتمان.
گودرزی ضمن رضایت از درست پیش رفتن برنامهی ساخت «رسوایی 2» میگوید: آقای اکبر عبدی یک روز در میان دیالیز میشوند و سر یک کار دیگری هم در اصفهان هستند یا آقای شریفینیا همزمان سر دو پروژه دیگر هستند و مجبوریم کارها را فشرده فیلمبرداری کنیم اما با این شرایط کارها با برنامهریزی، درست پیش میرود.
دستیار یک کارگردان از عدم همکاری برخی نهادها برای در اختیار ندادن لوکیشن هم گله میکند و میگوید: متاسفانه برخیسازمانها چند لوکیشنی که مدنظرمان بود را در اختیار قرار ندادند و این هم کمی مشکل بوجود آورد.
بازی های اکبرعبدی تمام شده است. حالا «حاج یوسف» میرود ولی فیلمبرداری ادامه دارد و قرار است صحنههایی از نشست شورای شهریاری (مسئولان شهر خیالی فیلم جدید ده نمکی) با بازی هنروران ضبط شود.