آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

صفار هرندي راه هاي جهاني شدن سينماي ايران را عنوان كرد




تاریخ: ۳۰ آبان ۱۳۸۹

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي معتقد است سينماي ايران زماني جهاني مي شود كه به ميان مردم جوامع مختلف راه يابد، نه جشنواره هاي آن ها.
محمد حسين صفارهرندي در گفت وگويي با نشريه سينما رسانه توضيح داد: من در اكران جهاني تصور مي كنم پيش از آنكه آثار محتوايي فيلم را مدنظر قرار دهيم بايد به شبكه حرفه اي كه مي خواهد اين كار را انجام دهد بينديشيم. يعني اين طور نيست كه بگوييم اگر فيلم ما به اكران هاي جهاني راه پيدا نمي كند اين است كه در قواره آنجا نيست، بلكه آنجا يك ساز و كاري وجود دارد كه ما از آن دوريم و ارتباط نداريم. حالا يك زماني صحبت بود كه سرمايه گذاري كنيم براي اين كه خودمان را در آن شبكه وارد كنيم و همانند سهمي كه دربعضي محيط هاي بين المللي اقتصادي داريم به نوعي در اين عرصه هم تأثير بگذاريم.
وي ادامه داد: قاعدتا گوش و چشم براي شنيدن و ديدن چيزهايي كه ما منشأ آن هستيم خيلي آماده است. يعني دنيا خيلي دلش مي خواهد ما را به روايت خودمان بشنود و ببيند. البته بگذريم از كساني كه به نام ايران گاهي وقت ها اثري را خلق مي كنند كه وقتي آن طرف مي رود، آنها باورشان نمي شود و با تعجب سؤال مي كنند: «اينها ايراني بودند؟ اينها كه روايت خود ماست از ايران. ما دلمان مي خواهد حرف ايران را به روايت خود ايران بشنويم.» بعضي ها وكيل مدافع همان روايت بيروني هستند و لذا شايد خيلي كسي انگيزه نداشته باشد كه چيزي را كه از ايران آمده باشد با اين نگاه ببيند. اما اگر بدانند كه ما همان روايت و قرائت خالص خودمان است، كنجكاوي هاي بسياري آنها را به سمت آثار ما مي كشاند. چرا بعد از ماجراي 11 سپتامبر مي خواهند بدانند قرآن و اسلام چه مي گويند؟ همين روح كاوشگر را براي جمهوري اسلامي دارند. و متأسفانه هنر ما هنوز روايت كننده همان چيزي كه تئوري پردازان انقلاب ما يا سياست مداران وفادار به اين نهضت و نظام مي گويند، نيست. در واقع حرف هاي آنها هيچ وقت برگردان درستي در كار هنرمند ما نداشته است، لذا ما جهاني نشديم.
صفار هرندي درباره راهكار رفع اين مشكل اظهار داشت: راه جهاني شدن ما اين است كه اول ملي بشويم، اول بايد خودمان را درست بشناسيم و شناسنامه دار شويم. اين شناسنامه در دنيا وارد مي شود و كار خودش را انجام مي دهد.
وي تصريح كرد: بدبختي گذشته ما اين بوده كه فكر كرديم جهاني شدن سر از جشنواره درآوردن است. در حالي كه ما جهاني مي شويم زماني كه برويم در مردم و ديده شويم، يعني سينماهاي آنجا و نه جشنواره هاي آنها كه محل تجمع يك عده افراد خاص كه ممكن است با جامعه خودشان اصلا نسبتي نداشته باشند- ما را نشان دهند. جماعت روشنفكري كه افتخار مي كنند بگويند ما با مردم كاري نداريم. يك هنرمند هنرهاي تجسمي يك بار روبه روي من گفت: «كاري كه من توليد مي كنم، خريدارش متمولين و ثروتمندان هستند، من به توده مردم كاري ندارم.» يعني اصلا به سفارش اغنيا كار مي كرد و با افتخار هم مي گفت. حالا يك چنين هنرمندي معمولا پاتوقشان جشنواره مي شود. اما هنرمند ما اگر مي خواهد جهاني و ديده شود بايد ببيند اثرش در توده مردم چگونه است.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.