حجت الاسلام قرائتي: اوقاف براي زنده شدن نيازمند افراد قاطع است
تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۸۹
به گزارش خبرنگار جامعه فارس، حجتالاسلام محسن قرائتي امروز در همايش «وقف احسان ماندگار» و تجليل از واقفين، خيرين، متوليان و خادمين بقاع متبركه با اشاره به اجري كه خداوند براي واقفين در نظر گرفته است اظهار داشت: واقفين بايد بدانند كه با خدا طرف هستند و واقفين بايد مزد خود را از خدا بگيرند.
وي ادامه داد: براي حفظ موقوفات بايد تابلوهايي در تمام شهرها و ميادين اصلي نصب شود و نام تمام موقوفات در آن ثبت شود.
حجتالاسلام قرائتي با اشاره به مدرسه عالي شهيد مطهري به عنوان "يكي از موقوفات تهران " خاطرنشان كرد: در كاشيكاري مدرسه شهيد مطهري ليست تمام اموال و موقوفات اين مدرسه به ثبت رسيده است و براي حفظ وقف بايد مراسمهايي را برقرار كرد تا وقف ماندگار شود.
وي وقف را رابطه بين گذشتگان و آيندگان دانست و تصريح كرد: همانگونه كه ديگران از گذشته براي ما وقف كردهاند ما هم بايد براي آيندگان وقف كنيم و وقف تداوم حيات و وسيله نشر فرهنگ است.
قرائتي يادآور شد: وقف وسيله مبارزه با تكاثر است و سرمايههايي كه در دست افراد انباشته ميشود بهترين راهكار براي وقف است و اگر چيزي را وقف كنيم خداوند جاي آن را پر ميكند چرا كه رزق آن چيزي نيست كه در دست داريم بلكه آن است كه از كام ميگيريم.
وي با اشاره به اين سنت الهي كه اگر پول حقي را انسان ندهد خداوند سرنوشت او را طوري قرار ميدهد كه مجبور به پرداخت دو برابر آن مال شود گفت: وقف راهكار مبارزه با حرص و طمع است و در واقع وقف نوعدوستي است و از طريق وقف فاني، باقي ميَشود.
حجتالاسلام قرائتي وقف را راهكاري براي جلوگيري از حيف و ميل ارث توسط وارثان دانست و خاطرنشان كرد: اگر اموالي كه از سوي فرد متوفي به ارث گذاشته ميشود مبالغ هنگفتي باشد باعث ميشود كه وارثان به حيف و ميل آن اموال بپردازند و وقف بخشي از اموال بهترين راهكار براي جلوگيري از اين امر است.
وي تصريح كرد: وقف راهكار مبارزه با بخل است و وقف به معناي در خط حضرت خديجه(س) قرار گرفتن است. حضرت خديجه(س) مال كثير خود را داد و كوثر گرفت.
حجتالاسلام قرائتي وقف نكردن را مساوي با قرار گرفتن در خط قارون دانست و گفت: وقف كمك بيمنت است چرا كه افرادي كه در آينده از موقوفه استفاده ميكنند ديگر واقف زنده نيست كه منتي بر سر استفاده كنندگان بگذارد و وقف نوعي خدمت خالصانه است.
وي در ادامه با بيان برخي از وجوه شرعي و فقهي امر وقف اظهار داشت: خريد و فروش وقف حرام است و فتواي تمام مراجع و مقام معظم رهبري بر اين است كه واگذاري و بخشيدن وقف حرام است.
وي با تذكر اين نكته كه عمل كساني كه وقف را تصرف ميكنند باطل است، يادآور شد: هيئت امناي موقوفات نيز بدون در نظر گرفتن نيت واقفين نميتوانند در موقوفات دخل و تصرف كنند.
حجتالاسلام قرائتي لقمه حرام را باعث تبديل شدن انسان به يك فرد فاجر دانست و متذكر شد: انسان فاجر در نهايت كافر ميشود.
قرائتي با بيان اينكه دولت نيز ميتواند باعث تضييع حقوق موقوفات شود اظهار داشت: دولت اگر قصد عمران و آباداني دارد بايد حق و حقوق موقوفات را پرداخت كند و برخي به اسم كار خير حق و حقوق اوقاف را پرداخت نميكنند.
وي يادآور شد: افرادي كه از املاك موقوفات استفاده ميكنند اما حقوق و مالالاجاره آن را پرداخت نميكنند بايد آبرويشان ريخته شود و صدا و سيما بايد اين افراد را معرفي و افشا كند.
حجتالاسلام قرائتي با تذكر اين نكته كه اگر قراردادي با اوقاف منعقد ميشود بايد مصلحت و منفعت وقف در آن رعايت شود گفت: اگر مصلحت و منفعت وقف در قراردادي رعايت نشده باشد آن قرارداد باطل است.
وي افزود: اوقاف اگر بخواهد زنده شود بايد چند نفر مانند خلخاليها از قبر بيرون آورد. اوقاف نياز به افراد متين ندارد بلكه به افرادي مانند «مته» نياز دارد و در امر احياي موقوفات نيازمند آدمهايي هستيم كه از سر تا پايشان جگر باشد.
|