آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

آيت الله جوادي آملي: دهه فجر فرصت مناسبي براي تكريم شخصيت امام راحل است




تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۸۹

به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از روابط عمومي بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء، آيت‌الله جوادي آملي در ديدار تعدادي از مديران مقطع متوسطه آموزش و پرورش منطقه شش تهران با اشاره به اين روايت از امام حسن‌مجتبي (ع) كه فرموده بودند «كونوا اوعية العلم و مصابيح الهدى» اظهار داشت: وجود مبارك امام حسن‌مجتبي (ع) به همه ما به ويژه عالمان دين و حوزويان و دانشگاهيان سفارش كردند كه اين دو عنصر محوري را كاملا رعايت كنيم، يعني در بخش انديشه يك دانشمند كامل و در بخش انگيزه چراغ‌بان خوبي باشيم.
وي خاطرنشان كرد: كسي كه اهل انديشه نيست توفيق خدمت ندارد و كسي كه اهل انگيزه نيست توفيق هدايت ندارد.
استاد حوزه علميه، انديشه و انگيزه را مانند دو بالي دانست كه كمال انسان در حفظ و پرواز اين دو بال است و تصريح كرد: ما داراي بخش‌هاي اداركي هستيم كه متعلق انديشه است و با آن چيزهايي مي‌فهميم و كار حوزه و دانشگاه تقويت اين انديشه است. بال ديگر انگيزه است كه كاري به حوزه و دانشگاه ندارد، بلكه بايد آن را در مسجد و حسينيه جستجو كرد و در كنار سجاده و نماز شب يافت.
مفسر قرآن كريم اظهار داشت: انسان با بال انديشه، حق را از باطل، خير را از شر، صدق را از كذب، حسن را از قبيح و سرانجام عدل را از ظلم تشخيص مي‌دهد.
‌جوادي‌آملي با يادآوري اين نكته كه بخش انديشه متولي جزم علمي است، اضافه كرد: تصور و تصديق متعلق به انديشه است و آنچه كه جزم را به عزم و علم را به عين تبديل كند، كار حوزه و دانشگاه نيست بلكه اين كار سجاده و نماز شب و مسجد و حسينيه است.
مفسر قرآن كريم خاطرنشان كرد: بخش انگيزه عهده‌دار عقل نظري است و اراده و اخلاص و نيت را عقل عملي عهده‌دار است.
اين مرجع تقليد تاكيد كرد: اگر انسان كامل شد، اينها را هماهنگ و مديريت مي‌كند و مسئول جزم را با عزم و مسئول عزم را با جزم هم‌آوا مي‌كند و به مقصد مي‌رساند و اگر عاقل و انسان كامل نبود يا عالم بي‌عمل است و يا عامل بي‌تحقيق.
وي با تقسيم‌بندي جسم و جان انسان به چهار گروه اظهار داشت: در فضاي بيرون‌بخشي از كارها به عهده چشم و گوش است كه درك كند، اينها مجاري اداركي هستند و بخشي از نيروها متولي حركت و عمل هستند مثل دست و پا.
‌جوادي‌آملي افزود: هيچ ارتباطي بين دست و پا و چشم و گوش نيست، يعني دست و پا نمي‌فهمند ولي كار مي‌كنند، اما چشم مي‌بيند و گوش مي‌شنود ولي كار نمي‌كنند، اين جان آدمي است كه اگر هر دو سالم باشند را هماهنگ كند تا آنچه را كه چشم ديد و گوش شنيد به دست و پا فرمان دهد تا عمل كنند.
استاد برجسته حوزه علميه عنوان داشت: اگر دست و پاي كسي فلج بود، چشم و گوش او كاري انجام نمي‌دهد.
وي ادامه داد: گروه اول در فضاي بيرون كساني هستند كه مجاري ادراكي و تحريكي آنها قوي است و از هر دو نظر سالم هستند و خطر را مي‌بينند و از خطر هم پرهيز مي‌كنند كه اينها جزو انسان‌هاي اهل نجات مي‌شوند.
وي گفت: گروه دوم نيز كساني هستند كه خوب مي‌بينند اما دست و پاي آنها بسته است و ادراك آنها به عمل نمي‌رسد، اما گروه سوم كساني هستند كه دست و پاي آنها قدرتمند است و خيلي كوشش مي‌كنند اما چشم و گوش آنها بسته است.
‌جوادي‌آملي گفت: گروه چهارم كساني هستند كه نه مي‌بينند و نه حركت مي‌كنند، يعني هم از نظر چشم و گوش ضعيف هستند و هم از نظر دست و پا.
وي با بيان اينكه همين چهار گروه درباره جان ما هم وجود دارد، تصريح كرد: گروه اول كساني هستند كه در حوزه يا دانشگاه خوب درس خواندند و در مسجد يا حسينيه خوب تربيت شدند و اين افراد عالم عادل مي‌شوند و هر چه را فهميدند عمل مي‌كنند.
اين مرجع تقليد اظهار داشت: گروه دوم كساني هستند كه خوب فهميدند ولي در مصاف با ديو نفس، عقل عملي آنها ضعيف شده است و چيزي كه متولي عزم و اراده و نيت است و بايد كار كند به بند كشيده شده و اين شخص فقط بلد است.
وي تاكيد كرد: اين بيان نوراني حضرت اميرالمومنين (ع) كه فرمود (كم من عقلا اسيرا تحت هوي امير) چه بسيار اتفاق مي‌افتد كه عقل در مصاف و نبرد با هوس به اسارت درآمده، تاكيد بر همين نكته است، يعني در جبهه جهاد اكبر و جنگ درون بين عقل عملي و شهوت و غضب، عقل عملي شكست خورد و دست و پايش بسته شد، بنابر‌اين، اين شخص با اينكه آيه را خوانده و براي ديگران تفسير كرده ولي خودش به آن عمل نمي‌كند، براي اينكه چيزي كه بايد اراده كند دانش نيست، بلكه عقل عملي است كه دست و پايش بسته است.
وي افزود: ما تا اينها را نشناسيم و مرز بين آنها را ندانيم نه مي‌توانيم خودمان را بسازيم و نه مي‌توانيم افرادي كه زير دست ما هستند را تربيت كنيم.
‌جوادي‌آملي اظهار داشت: تا دوست و دشمن و مصاف و ميدان را نشناسيم نمي‌توانيم خودمان را اصلاح كنيم و وقتي در اين عرصه موفق نبوديم نمي‌توانيم جوانان را اصلاح كنيم.
وي خطاب به مديران مدارس گفت: شما بايد تلاش كنيد عالم عامل تربيت كنيد كه وقتي وارد صحنه جامعه شدند مشكلي نداشته باشند.
اين مرجع تقليد دهه مبارك فجر را از ايام پربركت انقلاب اسلامي برشمرد و عنوان داشت: در جريان پيروزي انقلاب اسلامي آنهايي كه هم خوب فهميدند و هم باور كردند تلاش و كوشش زيادي انجام دادند كه اين نظام محقق شود.
مفسر قرآن كريم بيان داشت: اين بزرگواران كه شهداي انقلاب اسلامي هستند با افراد عادي فرق دارند. افراد عادي مرده وارد برزخ مي‌شوند ولي شهدا زنده وارد صحنه برزخ مي‌شوند.
‌جوادي‌آملي با بيان اينكه معناي مرگ و زندگي برزخي هم توجه و غفلت است، تصريح كرد: بدن همه ما مي‌ميرد و پزشك معالج اجازه دفن مي‌دهد، اين روح يا خوابيده است يا بيدار؛ يا غافل است و يا هوشيار. بسياري از افراد بعد از مردن همان طوري كه بدن مي‌پوسد، جانشان در غفلت و فراموشي است، بنابر‌اين در قبر وقتي بديهيات و الفباي دين را از آنها سؤال مي‌كنند، يادشان نيست.
وي افزود: جريان مرگ آنقدر قوي است كه تمام اعضا و سلول‌هاي بدن را در هم مي‌كوبد، تا جايي كه وقتي الفباي دين را از ما مي‌پرسند، يادمان نيست، به خاطر اينكه بدن پوسيده است و جان هم خوابيده، ولي شهدا بيدار وارد برزخ مي‌شوند و نه تنها همه سؤال‌ها را كاملا جواب مي‌دهند بلكه خودشان از خداي سبحان سؤال مي‌كنند.
استاد حوزه علميه با اشاره به فرارسيدن 12 بهمن ماه سالروز ورود امام خميني(ره) به ميهن اسلامي، بر ضرورت تكريم از مقام ايشان و شهداي انقلاب اسلامي تاكيد كرد و اظهار داشت: ما اگر مي‌خواهيم حافظ خون اين بزرگواران باشيم بايد راه بيفتيم و بين ما و خداي ما حجابي نباشد كه بدانيم هر چه مي‌كنيم خداي سبحان مي‌بيند و به آنها گزارش مي‌كند و آنها درباره ما دعا مي‌كنند.
‌جوادي‌آملي مركب عالمان دين را وزين‌تر از خون شهدا دانست و تاكيد كرد: اگر شهدا زنده وارد برزخ مي‌شوند عالمان دين هم به همان صورت وارد برزخ مي‌شوند و جواب سؤال‌ها در ذهنشان وجود دارد و از ذات اقدس اله بشارت طلب مي‌كنند.
وي در توصيه‌اي به مديران مدارس گفت: هرگز خودتان را با كساني كه مشغول كسب و درآمدهاي مادي هستند نسنجيد، براي اينكه آنها هر چه فراهم كردند در اين دنيا مي‌گذارند و با دست خالي مي‌روند، اما يك دانشمند هر چه فراهم كرد را همراه خود دارد.
مفسر قرآن كريم عنوان داشت: نبايد گفت ما عمري زحمت كشيديم و درآمد ما كم است، فلان شخص كه كسب پيشه كرده، درآمد بيشتري دارد. او عمر را داده، چيزي را گرفته و گذاشته و دارد با دست خالي مي‌رود، شما عمر را داديد و علومي را فراهم كرديد و با دست پر مي‌رويد، بنابراين مادامي كه علم باشد، يعني جان بيدار بخش انديشه و انگيزه را هماهنگ مي‌كند كه هر دو در رهبري و هدايت جان بيدار عمل كنند و به مقصد برسند.
‌جوادي‌آملي در پايان گفت: خداوند به شما توفيقي عنايت كند كه آينده‌سازان مملكت كه امانت‌هاي الهي هستند را به بهترين وجه تربيت كنيد تا به نظام پربركت جمهوري اسلامي ايران خدمات صادقه ارائه كنند.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.