آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

کنایه علی خمینی به دنیا زدگی و دوری برخی روحانیون از مردم




تاریخ: ۴ اسفند ۱۳۸۹

شبکه ایران: حجت الاسلام  و المسلمین سید علی خمینی نوه گرامی امام راحل  درهمایش منشور روحانیت با عنوان "روحانیت، نگرش ها و نگارش ها" گفت : "ما نباید دراجتهاد بر حرف گذشتگان بسنده کنیم ودرگذشته بمانیم."

به گزارش خبرگزاری‌ها ،حجت الاسلام سید علی خمینی در این همایش که صبح روز دوشنبه درمحل نمایندگی موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی(س) درقم برگزار شد، به تشریح شش "انحراف دوگانه در مواجهه صراط مستقیم "پیش روی جریان روحانیت پرداخت .

وی با تاکید براینکه مواردی را که احصا کرده در منشور روحانیت امام آمده و جزو دغدغه های ایشان بوده است تصریح کرد :"دوری ازصراط مستقیم  در مواجهه با انحراف دوگانه دوری از مردم و عوام زدگی  نخستین انحراف درجریان روحانیت است ."

حجت الاسلام سید علی خمینی خطاب به شرکت کنندگان، علما و روحانیون حاضر درهمایش گفت: "صراط مستقیم روحانیت در لبه ای حرکت می کند که در یک طرف انحراف دوری از مردم قرار دارد و طرف دیگر نیز به عوام زدگی می انجامد و این دو لبه یک قیچی هستند که به روحانیت هجمه آورده است، از یک سو دنیازدگی قرار دارد که حضرت امام نیز از آن با عنوان آخوند درباری یاد کردند و طرف دیگر زهد و عزلت نشینی و گوشه گیری بسیار زیاد که عده ای گمان می کردند و می کنند باید از تمام تعلقات دنیوی حتی مواجهه با مردم فاصله گرفت ."

وی با تاکید براینکه این دو عامل موجب دوری از مردم می گردد اظهار داشت : "حضرت امام دردوران حضورشان درحوزه علمیه قم با هر دوی این شیوه مواجه بودند درحالی که چنین شخصی نمی تواند روحانی مقبولی باشد .روحانی و روحانیت باید در دل اجتماع باشد و با مردم ارتباط داشته باشد. از طرف دیگر ، عوام زدگی نیز انحراف دیگری است که درمیان معاصرین ، شهید مطهری نسبت به این مطلب دغدغه جدی داشتند ."

 نوه گرامی امام راحل در عین حال خاطرنشان کرد :" حضور در اجتماع نباید به این معنا باشد که روحانیت  حرفهای عوامانه بزند، تا مردم راجذب کند .فلسفه تشکیل روحانیت این بوده است  که مردم  را هدایت و رهبری فرهنگی کند ، اینها هستند که رفته اند و از منابع حقیقی و حقیقت منابع مطالب را استخراج کرده اند و باید آن را به مردم آموزش دهند و پشتوانه فرهنگی مردم باشند ."

وی افزود :"اما بسیاری هستند که دچار عوام زدگی می شوند احساس می کنند اگر حرفی را بزنند و عوام الناس خوشش نیاید ، مقبولیت او در میان عوام پایین می آید.  پس حقایق را نمی گویند و به جای اینکه  با سنت های غلط اجتماعی مقابله کنند به خاطر پسند مردم سکوت می کنند."این همان عوام زدگی روحانیت است ."

حجت الاسلام والمسلمین  سید علی خمینی  تنها راه مقابله با این آفت را تهذیب دانست و گفت: "عالم دینی وقتی چیزی را درست فهمید، نباید کاری به نظر مردم داشته باشد که آنها خوششان بیاید یا نیاید بلکه او باید با خدا معامله کند. اتفاقا براساس متون دینی ما آنچه باعث محبوبیت میان مردم می شود اخلاص و قدم برداشتن در راه خداست، این افراد به خاطر محبوبیت دست از اخلاص شان بر می دارند. قدم برداشتن در راه خدا شیوه ای بود که در سراسر زندگی  پربرکت امام وجود داشت .ابوی ما می فرمود حضرت امام آب هم دست فرزندشان می دادند با قصد قربت بود ."

وی همچنین گفت :" امام کاری نداشتند که اکثر مراجع شطرنج را حرام  می دانستند و بسیاری بودند که حرام نمی دانستند اما اعلام نمی کردند ، اما ایشان اعلام می کند و دیدیم که مورد هجمه قشر سنتی حوزه هم قرارگفت."

حجت الاسلام والمسلمین  سید علی خمینی با اشاره به صراط مستقیم روحانیت و مواجهه با انحرافات دوگانه،عدم استفاده نابه جا ازدستاوردهای  تمدن و تشریفات و تجمل گرایی را یکی دیگر از انحرافات ذکر کرد و گفت :"روحانیت درطول تاریخ بویژه در دوران معاصر با این انحراف   مواجه بوده، روحانیت هیچگاه داعیه دنیاسازی و مظاهر تمدن سازی نداشته است ؛ بوده اند کسانی که در علوم نو وارد شده اند اما روحانیت داعیه ای  نداشته است .لذا درمواجهه  با دستاوردهای تمدن دو راه درمقابل صراط مستقیم روبرو شده اند ."

وی گفت :" راه اول این بوده که اساسا اینها را نفی کرده اند ، مثلا راه تبلیغ فرهنگی را فقط و فقط منبر می دانند درحالی که منبر و مواجهه رو در رو با مردم بسیار مهم و تاثیر گذار است ولی روش های تبلیغی منحصر دراین شیوه نیست .درمقابل نیز برخی مظاهر تمدن را دراین می دانند که ساختمان ها ی شیک و بلند مرتبه بسازند و موسسات  آنچنانی با امکانات فوق العاده و تشریفات و تجملات گوناگون داشته باشند .که دراین صورت از آن روح حوزوی و به تعبیر حضرت امام منش صاحب جواهر وشیخ انصاری و هدف اصلی حوزه دور خواهیم شد ."



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.