آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

رنج‌های سیداحمد خمینی در راه مقابله با انحرافات بیت مرحوم منتظری




تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۳۸۹

شبکه ایران: 25 اسفندماه سالروز رحلت "سیداحمد خمینی" فرزند، یار و همراه همیشگی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است؛ یاری که چهره‌ای بسیار محبوب میان مردم بود و جلوه‌ای از نور حضرت روح‌الله را به همراه خود داشت. 

به همین مناسبت، هفته‌نامه 9 دی در مطلبی که در شماره این هفته خود منتشر کرده، به ماجرای انتشار رنج‌نامه امام توسط سیداحمد آقا و حمایت ویژه ایشان از ولایت‌فقیه در برابر باند منحرف مهدی هاشمی پرداخته است.

در این مطلب آمده است: رحلت حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینی در ۲۵ اسفند، غم‌انگیز‌ترین رویدادی است که مردم کشورمان با آن اسفندماه سال ۱۳۷۳ را برای رسیدن به بهار پشت سر گذاشتند.
آن عزیز سفر کرده، همانگونه که در آخرین سال‌های عمر با برکت حضرت امام (ره)، امین صادق بنیانگذار انقلاب اسلامی بود، پس از عروج ملکوتی پدر بزرگوارشان، صادقانه برای پشتیبانی از میراث اصلی امام (ره) کوشید تا به مملکت اسلامی آسیبی وارد نشود. به خصوص کسانی که در پی انشقاق میان نظام اسلامی بودند، سعی وافری به کار گرفتند تا از امین امام راحل (ره) شخصیتی در برابر رهبری معظم انقلاب اسلامی بسازند اما تمامی این تلاش‌ها و جدیت‌ها با حرکت قاطع و دفاع مکرر و روشن او از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نقش بر آب شد. فتنه‌گرانی که آن زمان بیشتر از سوی باند اطراف منتظری دست به شایعه‌پراکنی می‌آلودند، وقتی از سیداحمد شنیدن که خطاب به رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بار‌ها گفت که ما حمایت و پیروی از شما را همچون امام راحل و به دستور امام راحل (ره) بر خود وظیفه و فرض می‌دانیم دست خود را از دل بستن به رویارویی فرزند امام (ره) با نظام اسلامی کاملاً تهی دیدند. این تازه زمانی است که نقش برجسته فرزند این امام در ابلاغ چند اشاره تصریحی و تلویحی خمینی کبیر به اعضای مجلس خبرگان مبنی بر برخورداری آیت‌الله خامنه‌ای از شرایط رهبری پس از امام (ره) نقشی برجسته و مع‌الأسف معقول مانده است. این در حالی است که همه می‌دانند تأملات روحی سیداحمد پس از امام (ره) بسیار شدید بود و اگر تنها ذره‌ای از حب دنیا در دل او وجود می‌داشت می‌توانست این پیغام‌های سرنوشت ساز امام (ره) را به خبرگان ملت منتقل نکرده و راهی دیگر پیماید.
انتشار رنج‌نامه سیداحمد خمینی در همین راستا و با هدف دفاع از ولایت فقیه صورت پذیرفت. فضای تاریخی انتشار، محتوا و مخاطب این رنج‌نامه، آن را به یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخی تاریخ‌ انقلاب اسلامی مبدل ساخت. از این رو بازخوانی اجمالی این رنج‌نامه در شرایطی که مردم با بصیرت ایران اسلامی فتنه ۱۳۸۸ را پشت سر گذاشته‌اند، نکات قابل توجهی را برای اهل بصیرت نمایان می‌سازد. گو اینکه ۱۵ سال بعد از رحلت سیداحمد خمینی، رنج‌های او پابرجا بود و این رخم‌های ناسور، مجدداً سر باز کرده بود. فتنه ۱۳۸۸ جورچینی (پازلی) از‌‌ همان رنج‌های مجتمع سیداحمد بود.

مقدمات و قواعد حاکم بر رنج‌نامه
منشأ ظاهری نگارش و انتشار رنج‌نامه از آنجا آغاز گردید که گروهک «مهدی هاشمی معدوم - بیت آقای منتظری» عامل اصلی برکناری آقای منتظری از قائم مقامی رهبری را سیداحمد خمینی معرفی می‌کردند. او نیز در نامه‌ای مفصل خطاب به آقای منتظری که به صورت عمومی هم منتشر شد، ضمن رد این اتهام ناجوانمردانه، برخی رفتارهای سوء گروهک مذکور و برخوردهای نامهربانانه آقای منتظری با حضرت امام (ره) را تشریح کرد. مقدمه این رنج‌نامه برخلاف نامه‌های عتاب‌آمیز آقای منتظری به حضرت امام (ره) با متانت و احترام به آقای منتظری آغاز می‌شود.
 «حضرت آیت‌الله! نوشته‌ای که در پیش روی دارید اشاره‌ای است به علل و عوامل و ریشه‌های مسائلی که عدم توجه به آن‌ها و نصایح مکرر حضرت امام، موجب واقعه تلخ قائم مقام رهبری گردید. گرچه نگارش این نامه برای کسی که عمری به جنابعالی عشق ورزیده است، بسیار سخت و باور نکردنی است! ولی فقط برای ادای دین خود به امام - که مظلوم است - و همچنین برای خدمت به مردم که مشتاقانه طالب حقیقت‌اند، به چنین نوشته‌ای دست زده‌ام.» سید احمد آقا در مقدمه همین رنج‌نامه یادآوری می‌کند که این نامه را با «شتاب» بدون «فصل‌بندی و تنظیم و تبویب» نوشته است و از این رو ممکن است مطالب تکراری هم داشته باشد. سپس از دیگران دعوت می‌کند، به تحلیل قضایای مورد اشاره در این نامه بپردازند:
 «این نوشته مواد خام این قضیه تلخ است و تحلیل در آن کمتر به چشم می‌خورد. امیدوارم نویسندگان و تحلیلگران در جای خود به آن بپردازند.»
بعد هم با اینکه پیش‌بینی می‌کند فضاسازی ناجوانمردانه گروهک مهدی هاشمی معدوم باز هم ادامه یابد تصریح می‌‌کند که:
 «ملاک نوشته من رضایت حق است و روشن شدن حقیقت و قدر مسلم این است که پس از این نوشته حرف و حدیث‌ها و تهمت‌ها از طرف‌‌ همان طیفی که در این نامه از آن سخن رفته است آسوده‌ام نگذارند ولی چه باک، هرچه درباره من بگویند پذیرایم ولی ناسزا، مطالب این نامه را تغییر نخواهد داد. از آنجا که در متن وقایع انقلاب، خصوصاً در جزء جزء ماجرای حضرتعالی و برخورد گرم و صمیمانه حضرت امام با شما و تلاش معظم له برای نجاتتان از چنگال توطئه گران و نفوذی‌ها بودم. فکر کردم اگر حقایق را بازگو نکنم به اسلام و انقلاب و امام و مردم خیانت کرده‌ام. چه بسا نسل معاصر وآیندگان براساس ناآگاهی تصور کنند که جنابعالی را یک شبه و بدون مقدمه کنار گذاشته‌اند. در حالی که به هیچ وجه این گونه نبوده است. ذکر این نکته در بیان تلخی حادثه کافی است که حضرت امام – روحی فداء- پس از کنار گذاشتن شما ظرف چند ساعت چندین بار گریستند و بار‌ها فرمودند که لحظه‌ای از آقای منتظری غافل نیستم. ولی چه کنم که مصلحت نظام ایجاب می‌کرد که ایشان کنار بروند.»
پیش بینی سید احمد خمینی در خصوص تداوم فضاسازی جدی گروهک مهدی هاشمی علیه خود، به واقعیت پیوست. آشکار‌ترین نمونه آن انتشار شب‌نامه‌ای موسوم به «واقعیت‌ها و قضاوت‌ها» بود.

حاشیه‌ای بر محورهای اصلی رنج‌نامه
در ادامه با اشاره اجمالی به برخی از محورهای اصلی رنج‌نامه برخی نکات قابل توجه آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم:
۱- جریان توطئه‌گر مهدی هاشمی، منتظری را وادار به اتخاذ مواضعی کرد که خواست دشمنان انقلاب و اسلام بود.
۲- در سال ۵۸ سید احمد خمینی پیشنهاد قائم مقامی آقای منتظری را به خیال اینکه رضای خدای در آن است عنوان نمود.
گرچه سید احمد خمینی، به این نکته اشاره می‌کند. اما بحث درباره رهبری انقلاب پس از حضرت امام (ره) حتی پیش ازانقلاب نیز در میان حلقه نزدیکان امام مطرح بوده است. ازجمله در تابستان سال ۱۳۵۷ و اندکی پیش ازمفقود شدن امام موسی صدر، در جلسه‌ای که شهید بهشتی و اندک افرادی از فعالان سیاسی به منظور بررسی آینده قیام ملت ایران تشکیل داده بودند، امام موسی صدر از شهید آیت‌الله بهشتی که اشراف بیشتری نسبت به تحولات داخل کشور داشت، می‌پرسد: «اگر به هر دلیل حضرت امام از دنیا رفتند، برای پس از ایشان چه اقدامی خواهید کرد؟» نگارنده پاسخ شهید بهشتی را از قول یکی از حاضران آن جلسه بیان می‌کند؛ ایشان تصریح کرد: «آقای منتظری را داریم.»
امام موسی صدر، آقای منتظری را فقط «درس خوان خوبی» ارزیابی و یادآوری می‌کند: «آقای منتظری درایت و شجاعت لازم را برای رهبری ندارد.» امام موسی صدر در این حال، فرد دیگری را به عنوان جایگزین حضرت امام (ره) پیشنهاد می‌کند.
نکته قابل توجه آنکه پس از مفقود شدن امام موسی صدر، به دلیل رایزنی‌های گسترده معمرقذافی حاکم لیبی با گروهک مهدی هاشمی، حتی نزدیکان امام موسی صدر نتوانستند به نحو شایسته‌ای موضوع نجات وی را از رژیم قذافی پیگیری کنند.
از همین زاویه نگارنده درصدد است تا یک معادله سه وجهی بین «قذافی- گروهک مهدی هاشمی- مفقود شدن امام موسی صدر» را مطرح کند و امیدوار است تا با سقوط رژیم قذافی و آزادی امام موسی صدر، سه وجه این معادله روشن شود.
ابعاد این معادله زمانی برای ما روشن می‌شود که یادآوری کنیم براساس اعترافات مهدی هاشمی معدوم که از جمله در کتاب خاطرات آقای ری شهری هم مندرج شده است.
قذافی از گروهک مهدی هاشمی حمایت می‌کرد و حتی به مهدی هاشمی وعده داده بود در صورت سقوط رهبری حضرت امام (ره)، رژیم جدید و مهدی هاشمی را به رسمیت بشناسد.
در این شرایط، تحلیل سید احمد خمینی (ره) مبنی بر اینکه «توطئه مهدی هاشمی، واداشتن منتظری به تقابل با حضرت امام» و درنتیجه تضعیف حضرت امام (ره) از طریق قائم مقام امام بود، دقیقاً درست است.
۳- سید احمد خمینی (ره) در رنجنامه با اشاره به مستندات مکتوب یادآوری می‌کند که حضرت امام (ره) از سال ۶۲ هشدار داده بودند؛ «تبهکاران و جنایت پیشگان و اشخاص منحرف نفوذی، به بیوت مراجع و علما چشم طمع دوخته‌اند.»
۴. امام‌ (ره) حتی پیش از دستگیری مهدی هاشمی تلاش می‌فرمودند که آقای منتظری را از دام وی نجات دهند ولی آقای منتظری با دفاع از مهدی هاشمی و حتی تهدید حضرت امام‌ (ره) مسیر دیگری را پیمود.
۵. گروهک مهدی هاشمی در انتقال مواد منفجره به عربستان و حوادثی که منجر به کشتار حجاج گردید، متهم است. ذکر این نکته شاید قابل توجه باشد که همزمان با این اقدام گروهک مهدی هاشمی، عوامل اجرایی این حوادث، اطرافیان مهدی کروبی بودند. یکی از نمایندگان اسبق و عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی که در‌‌ همان سال در حج حضور داشت، جزئیات برگزاری جلساتی با محوریت محسن میردامادی، برای ایجاد بلوا و آشوب در مراسم برائت از مشترکین را برای نگارنده تشریح کرد. میردامادی که نزدیک به گروهک بهزاد نبوی (سازمان منافقین انقلاب) و از مریدان مؤسسه خوئینی‌ها بود و بعد‌ها به دبیر کلی حزب مشارکت دست یافت، در این واقعه موجبات شهادت ۴۰۰ نفر از حجاج بیت‌الله الحرام را فراهم ساخت و با بهره‌گیری از سادگی مهدی کروبی، با وراونه ساختن الگوی حج ابراهیمی، زمینه بروز ایران هراسی را میان کشورهای عرب فراهم ساخت. در این ماجرا نیز «طمع‌ورزی» تبهکاران و گروهک‌های همسو به بیوت علما به خوبی مشاهده می‌شود.
۶. سید احمد خمینی وفق سند شماره ۱۱/۱ از صفحه ۲۰ اسناد پرونده سید مهدی هاشمی اشاره می‌کند که «وی در زمان شاه ساواکی بود.»
از این رو، یک سر گروهک سید مهدی هاشمی به ساواک و از طریق آن‌ها به شبکه‌های جاسوسی فرامرزی از جمله سیا و موساد وابسته بود. چه بسا این پیوند، هنوز هم برقرار باشد و بازماندگان گروهک «سید مهدی هاشمی- بیت منتظری» با چتر مدیریتی شبکه‌های جاسوسی، خیال واهی ایجاد فرسایش در نظام را در ذهن خود بپرورانند. یادآوری می‌کنم که پیوندهای گروهک سید مهدی هاشمی با شبکه‌های جاسوسی فرامرزی، به این دو مورد کفایت نمی‌کند و در فرصتی آتی- انشاءالله- بیشتر در این خصوص سخن خواهیم گفت.
۷. سید احمد خمینی‌ (ره) وفق اسناد متعدد تصریح می‌کند که گروهک «سیدمهدی هاشمی- بیت منتظری»، جنایت‌هایی چون «قتل»، «اختلاف‌افکنی بین سپاه و کمیته»، «اختفاء اسلحه، مهمات و مواد منفجره»، «جعل و نشر شب نامه و بیانیه علیه نظام»، «جعل اسناد دولتی و نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده» و... مرتکب شده‌اند.

اگر خواص غفلت کنند...
فتنه سال۱۳۸۸ نشان داد که باقی ماندگان گروهک سیدمهدی هاشمی، تبهکاران زنجیره‌ای شیراز و دیگر گروهک‌های همسو، همچنان در مسیر تکرار اقدامات مشابه حرکت می‌کردند. کشف چندین انبار مهمات، انتشار صد‌ها مورد بیانیه، شب‌نامه و... ایجاد اختلاف و نفاق بین هوای مختلف کشور و... در فتنه سال گذشته به طور جدی پیگیری می‌شد. با درود به روان پاک یادگار حضرت امام‌ (قدس)، سیداحمد خمینی‌ (ره) و بازخوانی اجمالی رنج‌نامه آن بزرگوار می‌بینیم، هنوز صورت مسئله ناگواری که پیش چشم وی بود، باقی است. تکاپوی گروهک‌های همسو برای تضعیف ولایت فقیه ادامه دارد. هر چند هوشیاری و بصیرت ملت ایران موجب گردید غبار فتنه بنشیند و صفوف دوست از دشمن تا حدود زیادی روشن گردد اما با غفلت خواص، رنج‌هایی که سیداحمد خمینی با آن‌ها مواجه بود، همچنان ممکن است تکرار شود.

پی‌نوشت:
 (۱): بین قذافی و گروهک مهدی هاشمی از مجرای دیگری هم می‌توان ارتباطات ناپیدا را شناسایی کرد. برای اینکه این بحث مطلول نشود شما را به بازخوانی تبار‌شناسی دستغیب در دو شماره گذشته ۹ دی بخصوص ارتباط شبکه زیتنون، مهرداد عالیخانی و تبهکاران زنجیره‌ای شیراز ارجاع می‌دهم و تبیین بیشتر موضوع را به فروصتی دیگر واگذار می‌کنم.
 (۲): در دو شماره گذشته ۹دی و گزارش «تبار‌شناسی دستغیب» به پیوندهای «گروهک مهدی هاشمی» و «تبهکاران زنجیره‌ای شیراز» با موساد از طریق مصطفی کاظمی (موسوی) و صادق مهدی (عالیخانی) با شبکه زیتون و موساد به تفصیل سخن گفتم.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.