آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

از كوچه هاي خرمشهر تا آينده اي پورنو!؛ چرا به "راز نادر" حمله مي‌كنند؟




تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۸۹

حسین جاوید (پژوهشگر علوم اجتماعی): چندی پیش مطالبی با اشکالات فاحش، علیه نادر طالب زاده به بهانه دعوت از اسدالله نیک نژاد به برنامه "راز" منتشر و اتهاماتی علیه وی طرح شد.

به گزارش رجانیوز، در این مطالب تلاش شده بود، حضور "‌نيك ن‍ژاد؛‌ كارگردان ايراني مقيم هاليوود"‌ در برنامه راز‌ به‌عنوان گافي براي اين برنامه و به‌ويژه شخص طالب زاده برجسته سازي شود؛ آسمان ريسمان هاي که در روزهاي بعدي هم ادامه پيدا كرد و حتي عده ای افراد ارزشي هم -به دلايلي كه خواهم گفت-، تحت تاثير اين مطالب قرار گرفتند؛ هرچند غالب خبرگزاري ها و پايگاه‌هاي اينترنتي برخوردي منطقي با موضوع داشتند و با اطلاع از انگیزه ها و رویکردهای منتشرکنندگان، این نگاه و مدعاهایش را جدی نگرفتند. اما موضوع به همين جا ختم نمي شود و چون اين اتفاقات و آمد و شدهاي قلمي،‌ تداعي گر رخدادهاي دردناكي است‌، اشاراتي كوتاه به آنچه دراين چند روز گذشت، دارم.
 
*‌ اول:
 
مهم‌ترين مستمسك این ادعاها درباره برنامه راز و بالتبع مهمان آن، حضور نيك نژاد به عنوان كارگردان و تهيه كننده فيلم هاي "پورنوي" هاليوود دراين برنامه است، اين در حالي است كه:
 
1- در هيچ بخشي از پوستر اين فيلم‌ها در سايت IMDB، از نيك نژاد به عنوان نويسنده، كارگردان و تهيه كننده ياد نشده است.
 
2- برخی ‌نام نيك نژاد در توضيحات فيلم ها را دليلي براي تهيه كنندگي اين فيلم ها مي دانند اما اطلاعات و آگاهي جزيي از قواعد و جريان توليد فيلم در هاليوود بايد موجب مي‌شد، چنین گافي ندهند. اين دوستان خوب است بدانند در فرايند توليد فيلم در هاليوود درست برخلاف ايران كه فيلم هاي سينمايي در "يك" دفتر فيلم‌سازي شده و با حضور "‌يك"‌ تهيه كننده ساخته مي شود، چندين نوع تهيه كننده با تعاريف و شرح وظايف گوناگون درساخت فيلم مشاركت دارند. به همين خاطر تهيه كننده اصلي فيلم عنوان PRODUCER و مابقي تهيه كنندگان با عناويني مانند:
 
 EXECUTIVE PRODUCER / CO-EXECUTIVE PRODUCER /CO-PRODUCER/LINE PRODUCER/ASSOCIATE PRODUCER 
 
شناخته مي شوند. اين تهيه كنندگان -از جمله نيك نژاد- استوديوهايي دارند كه در يكي از آنها تصحيح رنگ (‌اتالوناژ)‌،‌ در يكي صداگذاري،‌ در ديگري جلوه هاي ويژه و... انجام مي شود و معمولا هر استوديو به‌طور "مشاركتي" و به‌گونه اي اداره مي شود كه ممكن است صاحب استوديو اصلا مطلع نباشد، كدام بخش از کدام فيلم و با چه جزئیاتی در استوديوي او در حال انجام و تولید است ولي در انتهاي فيلم طبق قواعد حرفه اي فيلم‌سازي در هاليوود نام تمام شركت هايي كه براي ساخت اثر همكاري داشته اند، قيد مي شود.‌ به‌طوري‌كه در همان سايت IMDB فقط در سه اثر با عنوان هاي "پائيز صحرا" و "برنج خوني" -كه در ايران ساخته شده اند- و فيلم ديگري با عنوان "CLAWS" كه در آفريقاي جنوبي ساخته شده، نام نيك نژاد به‌عنوان تهيه كننده به چشم مي خورد. در واقع اتهام زنندگان با فريب مخاطبان و در عملي به دور از اخلاق حرفه اي رسانه اي، به‌جاي كلمه مار،‌ "شكل مار"‌ را به خوانندگانش ارائه می کنند.
 
3- يكي از اشتباه هاي فاحش نویسندگان این ادعاها، به بي اطلاعي آنها از رده بندی هایی سینمایی و تعريف فيلم پورنو باز مي‌گردد. باز با مراجعه به همان سايت IMDB، روشن است كه رده بندي (RATE) فيلم هاي يادشده R است. مختصر آشنايي با مفاهيم ابتدايي رده بندي فيلم‌هاي سينمايي در هاليوود، مي توانست آنها را متوجه سازد كه اين فيلم‌‌ها با آثار پورنوگرافي تفاوت دارند. چون اساسا فيلم‌هاي پورنو اجازه نمايش در سينماهاي آمريكا را ندارند و جدا از وجود عریانی در فیلم، گاهی درجه R به علت وجود خشونت و همچنين به‌كاربردن عبارت هاي ركيك به فيلم ها داده مي شود و حتي اين درجه معمولي تر از درجه NC-17 (‌فيلم‌هايي كه براي افراد بالاتر از 17 سال است) به شمار مي رود.
 
4- همچنین اين مطلب كه -در برنامه راز گفته شد- نسخه با كيفيتي از فيلم‌هاي نيك نژاد براي نمايش در دسترس نبوده، مسخره شده است. با توضيحات بالا؛ كداميك از فيلم هايي كه به آن اشاره شده، جزو فيلم‌هاي نيك نژاد بوده است؟ چنانچه بعدا دیده شد، برخی از مخاطبان این مطالب، گوشه هايي از اين فيلم‌ها را از اينترنت دانلود كرده و به نمايش گذاشته اند؛ آنهم بدون اينكه اصل موضوع براي مخاطبان روشن شده باشد. ضمن اينكه فيلم هاي يافت شده هم به هيچ وجه كيفيت استاندارد براي نمايش از تلويزيون را ندارد.
 
*‌‌ دوم:
 
چند سوال است كه پاسخ آنها مي تواند راز هجمه هاي جديد عليه برنامه راز را بيشتر آشكار كند.
 
1- دو هفته پيش از حضور نيك نژاد در برنامه راز؛‌ همين رسانه (كه از آن به‌عنوان نسخه داخلي جرس ياد مي‌شود كه از قضا هفته قبل نيز فيلتر شد و به سرنوشت همان سايت ضدانقلاب دچار شد)، حركتي را عليه شخص طالب زاده، با به اصطلاح بازگشايي پرونده سرلشگر اردوبادي -پدر نادر طالب زاده- كه از افسران پيش از انقلاب بوده، ورق زد و در آن مطلب، وي را كه از نزديكان سپهبد قرني و به‌دست محمدرضا شاه خلع درجه شده بود، به باد انتقاد گرفت. فارغ از اينكه آن مطالب هم چقدر استناد داشته باشد، روشن است كه این حمله، به "برنامه راز است و نه حتي به نيك نژاد و یا طالب زاده. آيا علت را نبايد در منش و گفتمان اين برنامه پرطرفدار و ارزشي جستجو كرد؟ آيا خاستگاه منتشرکنندگان این نوشته ها و جهت گیری های آن در مسائل مختلف جاي تامل ندارد؟
 
2- این محفل، مدعي شده براي اولين بار "‌هويت واقعي" نيك نژاد را پيش از برگزاري جشنواره فيلم فجر افشا كرده است. مشخص نيست جستجويي ساده و ابتدايي درباره نام نيك نژاد در اينترنت كه به راحتي امكان پذير است چگونه مي تواند عملياتي پيچيده باشد كه به آن افتخار مي كنند؟ آيا اطلاعات ارائه شده فراتر از اطلاعات عادي است كه در سايت معروف و قابل دسترس IMDB وجود دارد و البته منتشركنندگان آن با ناشي‌گري و ناآشنايي با هاليوود يا غرض‌ورزي و كينه از ارائه صحيح آن‌ها عاجز بوده‌اند.
 
3- همین رسانه، سال گذشته از "‌شهره آغداشلو" تقدير كرد كه حتي واكنش‌هاي چندين خبرگزاري داخلي را به همراه داشت. زماني هم كه خانه سينما در قالب دعوت از هياتي از آكادمي اسكار میزبان خانم "‌آنت بنينگ" شد، هيچ واكنشي نشان نداد؛ هنرپيشه زني كه با يك جستجوي ساده در اينترنت مي توان عكس هاي او را در اشكال مختلف ديد! و حتي همين روزها كه "‌ويتوريو استورارو"‌ براي عقد قرارداد فيلم جديد مجید مجيدي درباره پيامبر اسلام به ايران آمده است، به سوابق او اشاره اي نمي شود و کسی از آن سخن نمی گوید. خوب است علاقمندان نام اين فيلمبردار را در همين سايت IMDB كه بسيار به آن علاقه مند هستند، جستجو كنند تا ببينند او فيلمبرداري اثر معروف برتولوچي يعني "‌آخرين تانگو در پاريس"‌ (‌داراي چندين صحنه غيراخلاقي معروف در تاريخ سينما) را به عهده داشته و اين فرد حالا قرار است زندگي حضرت رسول را به تصوير بكشد! اگر استفاده از اين افراد ايرادي ندارد، چرا بايد در گروكشي سياسي و به‌دور از صداقت و راستي فقط فردي همانند نيك نژاد مورد حمله قرار گيرد؟ اصلا چرا جاي دور مي رويم. همين آقاي كيارستمي كه مورد تقدیر این دوستان قرار مي گيرد، مگر ژوليت بينوش هنرپيشه فرانسوي را-كه باز هم با جستجويي ساده در IMDB عكس‌هاي عريان او در فيلم‌ها قابل مشاهده است-، به ايران دعوت نكرد؟ چطور اين عمل مورد نكوهش قرار نمي گيرد؟ مگر بينوش نبود كه در اختتاميه جشنواره فيلم كن در حمايت از جعفر پناهي گريست؟ چرا این دوستان همیشه ازجعفر پناهي که به علت تلاش براي بازسازي صحنه های تجاوز در وقايع پس از انتخابات 88 محكوم شده، تقدیرکرده و یا هیچ انتقادی به او نکرده‌اند؟ آيا نيك نژاد به اين علت كه درهيچ موردی از دشمنان نظام جمهوري اسلامي حمايت نكرده، بايد مورد هجمه قرار بگيرد و برايش پرونده سازي شود؟ 
 
4- اساسا افرادي كه در هاليوود كار مي كنند، در چه حوزه هايي در آن فضا مي توانند آثار سينمايي توليد كنند؟ آيا بايد انتظار داشت در مورد دفاع مقدس و موضوعاتي همچون اخلاق اسلامي در هاليوود فيلم ساخته باشند؟ تاكنون چند تن از فيلمسازان داخلي در خارج از كشور فيلم‌هايي توليد كرده اند كه مطابق با استانداردهاي محتوايي داخلی باشد؟
 
5- اما در ادامه رويه اين سايت مغرض در چنگ و دندان نشان دادن به برنامه راز، ‌حضور تيري ميسان منتقد جديد سياست‌هاي آمريكا با حضور ساقي قهرمان -رئيس انجمن همجنس گرايان ايران و مقيم در كانادا- بر صفحه هاي روزنامه شرق مقايسه مي شود. آيا بی اطلاع هستند که تیری ميسان به علت فشار لابي‌هاي صهيونيستي از فرانسه فراري شده و هم اكنون در حمايت حزب الله لبنان در بيروت زندگي مي كند؟ آيا یادشان رفته كه ميسان به دعوت وزارت امور خارجه كشورمان چند سال پيش هم به ايران سفر كرد و حتي در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو حضور يافت؟ آيا مقايسه تيري ميسان با ساقي قهرمان، زني كه اشعارش آكنده از تصويرسازي هاي تهوع برانگيز جنسي است، از سوي این افراد از روي عناد با آرمان‌هاي انقلابي نيست؟
‌ 
6- با نگاهي كه این افراد به انسان‌ها دارند آيا مثلا سفر چاوز به ايران و ديدار او با مقامات نظام نمي تواند شبهه برانگيز باشد؟‌ به هر حال چاوز احتمالا در كشورش نوشیدنی غیرحلال نوشیده و شايد با خانمي هم رقصيده باشد! اصلا با این نگاه،‌ دايره خارجي ها و ايرانياني كه در خارج از كشور زندگي مي‌كنند، براي سفر به كشورمان و كاركردن در آن كجاست؟
 
7- آيا این افراد اطلاع ندارند، بسياري از افرادي كه همين الان بدنه سينماي ايران را تشكيل مي دهند، قبل از انقلاب چه وضعي داشته اند؟ احتمالا سن اين دوستان به اندازه اي نباشد كه حضور كارگردانان و بازيگران امروز سينماي ايران را پيش از انقلاب ديده باشند؟ با این نگاه، ‌آيا جايي براي علي حاتمي و خانواده اش،‌ مسعود كيميايي و بسياري ديگر در ايران باقي مي ماند؟
 
8- نيك نژاد با حضوري به موقع در كوچه هاي خرمشهر در آغاز جنگ و ساخت فيلم تاثيرگذار "درد همسنگرم"‌ پشت پرده منافقين و سياست هاي بني صدر را براي مردم ايران بازگو كرد. بسياري از اعضاي مجاهدين خلق، همان زمان با نيك نژاد برخورد كردند. آیا می‌توان گفت با توجه به حمايت هاي منافقين از فتنه سبز، حمله به نيك نژاد مي تواند ناشي از جهت دهي و اعمال نفوذ باند رجوي باشد؟
 
* ‌سوم:
 
سخني با دوستان به اصطلاح ارزشي
 
رفتارهايي كه از گروه اندكي از شما دوستان، اين روزها ديده مي شود، يادآور جفاهايي است كه سيد مرتضي آويني در دو سه سال پايان عمر شريفش آنها را تحمل مي كرد. روزنامه اي كه امروز با چاپ این قبیل مطالب، به طالب زاده حمله مي كند، همان روزنامه اي است كه سيد شهيدان اهل قلم را به بي ديني متهم مي كرد. دوستان يادتان نرود آقا مرتضي اولين كسي بود كه از فيلم "عروس" حمايت كرد (آن روزنامه ارزشی! را یادتان هست که تیتر زده بود، آقای آوینی از خود عروس خوش‌تان آمد یا از فیلمش؟) و اینگونه او مورد هجمه به اصطلاح ارزشي ها قرار گرفت. يادتان باشد آقا مرتضي را براي چاپ كتابي در مورد "هيچكاك" به وادادگي وآرمان پريشي متهم كردند. خاطرتان هست اسلاف گردانندگان همين سایت كه زماني زمام دار صدا و سيما بودند، جلوي پخش "‌خنجر و شقايق" را گرفتند. خاطرتان هست كه همين آقايان، قلم سيد شهيدان اهل قلم را شكستند و مجوز پخش صدايش را از صدا و سيما باطل كردند. يادتان هست زماني كه به دعوت حوزه هنري "‌مصطفي عقاد"‌ به ايران سفر كرد، فقط آقامرتضي از او حمايت كرد و دوستان ارزشي آن زمان در بوق و كرنا كرده بودند كه عقاد "‌هالوين ساز" است و ماادريك ماالهالوين! حتما به خاطر شريفتان مانده است كه در آن روزگار هم، این طالب زاده بود كه عقاد را با تأكيد آويني، همراهي مي كرد.
 
دوستان يادتان نرفته است كه طالب زاده در چندين جبهه، نخستين حركت رسانه اي را در ايران انجام داده است؛ فعاليت‌هايي كه شما الف باي آنها را هم نمي دانستيد. آيا شما نمي دانيد نخستين كسي كه در ايران -آن‌هم هشت سال پیش از صحبت های احمدی نژاد- در مورد هولوكاست فيلم ساخت، كه بود؟ ‌چه كسي نخستين بار درباره بوسني مستند ساخت؟‌ جانبازان شيميايي نخستين بار به‌طور جدي در قاب دوربين چه كسي نشستند؟ نخستين مستند پس از انقلاب اسلامی ايران درباره اوضاع داخلي آمريكا متعلق به كيست؟ ‌آندلس و تمدن اسلامي در اروپا را براي نخستين بار چه كسي به مردم كشورمان معرفي كرد؟ كدام فيلمساز درد شيعيان لبنان و مقاومت آنها را نخستين بار براي مردم ايران به تصوير كشيد؟‌ نخستين فيلم ايراني درباره 11 سپتامبر ساخته چه كسي است؟‌ و...
 
آقايان مگر نه اينكه در قرآن آمده است:‌... اذا جائكم فاسق بنبأ فتبينوا (‌اگر فاسقي براي شما خبري آورد درباره آن تحقيق كنيد) مگر شما خط مشي این افراد را نمي شناسید؟ ‌پس چگونه است كه به اين نوشته ها اعتماد مي كنيد؟ مگر شما تازه طالب زاده را شناخته اید؟ آيا بهتر نبود به‌جاي همين اندك برخوردهاي احساسي و بدون علم، ابتدا با خود او صحبت مي‌كرديد و علت را جويا مي شديد؟ يادتان هست چند سال پيش محمد نوري زاد در انتقاد از سفارش روايت فتح به كيومرث پوراحمد براي ساخت فيلمي در مورد انقلاب، بدون اينكه با دوستانش صحبتي و از آنها پرسشي كرده باشد، مطلبي با عنوان "بچه ها مراقب باشيد" در روزنامه ها چاپ كرد كه سراسر بي عدالتي و مبتني بر گمان و وهم بود و عاقبتِ خود او هم پيش روي ماست. چه خوش گفته اند که: از صد و سي چشمه لوتي گري/ دست بردن بر قمه هست آخري
 
*‌چهارم:
 
جناب نادر طالب زاده!
 
‌دراين وانفساي روزگار و گرد و غباري كه به سرعت روي حقيقت مي نشيند، آيا بهتر نيست انسان بهانه به دست دشمنانش ندهد؟ موضوع "‌برنامه راز" بخواهي يا نخواهي،‌ قبول داشته باشي يا رد كني، بسيار فراتر از خود حضرتعالي است. راز،‌ فرصتي براي بيان دردهايي است كه ساليان دراز دوستداران انقلاب و آرمان‌هاي بزرگش آنها را متحمل شده اند، ‌پس اين فرصت را درياب. مطمنم مي داني، ‌صحبت‌هايي كه در اين برنامه مطرح مي شود، چه تاثيري بر كانون‌هاي تصميم ساز فرهنگي در كشور دارند. بدان، خناساني كه مي‌خواهند با هر بهانه اي بر جبهه حق و عدالت يورش ببرند، منتظر استفاده از حتي سستي ها و نه خطاي افرادي مثل تو هستند.


نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.