آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

ضرغامی: حاکمیت باید به ذائقه مردم توجه کند؛ این به‌معنی عدول از اصول نیست




تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۳۹۲

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سیدعزت‌الله ضرغامی که شامگاه دوشنبه در بیست و دومین گردهمایی سراسری ائمه جمعه در مجتمع آدینه تهران با موضوع «سبک زندگی اسلامی» سخن می‌گفت، هویت، شاکله و مأموریت ائمه جمعه را در مسائل دینی، حکومت و ارتباط با مردم دانست.

وی تصریح کرد: وظیفه رسانه ملی نیز دقیقاً مشابه ائمه جمعه است و همه ما با مردم سر کار داریم و هم باید به معنی واقعی کلمه دین را تبلیغ کنیم و هم بایستی در کنار جلب اعتماد مردم، مواضع حاکمیت را داشته باشیم.

رئیس رسانه ملی گفت: داشتن مواضع حاکمیتی به این معنی نیست که چون حاکم هستیم حتماً باید اعمال حکومت کنیم که با اقتدار و تحکم و زور و اجبار قرابت دارد.

ضرغامی افزود: کسی که حاکم می‌شود و نگاهش حاکمیت است، باید انعطاف، همراهی و توجه او به بضاعت‌های مختلف و ظرفیت متنوع مردم که باید با حاکمیت جلو بروند، دقیق و درست باشد.

وی تصریح کرد: درک درست از نیاز مردم امری بسیار مهم است و باید سلایق را شناخت و لذا نگاه حاکمیتی به این معناست که مردم که محل مراجعه آنها هستیم را ارشاد و از کارشان گره‌گشایی کنیم.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه ائمه جمعه در صف اول پاسخگوی نظام به مردم قرار دارند، گفت: رسانه ملی همچون ائمه جمعه در خط مقدم ارتباط با مردم قرار دارد.

ضرغامی تصریح کرد: صداوسیما، دین، اخلاق، امید و آگاهی را به عنوان چهار رکن اصلی حاکم بر فعالیت‌های خود مدنظر قرار می‌دهد و فعالیت های ما یکسره در خدمت این ارکان است که این مأموریت ائمه جمعه نیز هست.

وی ادامه داد: کار رسانه ملی هم تبلیغ دین و ارتباط باورپذیر با مردم است که البته تبلیغ دین و انقلاب و حقایق الهی کار سختی است و در کنار درک اهمیت آن باید مخاطبان و ذائقه و سلائق آنها را نیز شناخت.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به محدودیت‌های تبلیغات در گذشته اظهار داشت: امروز وضعیت ارتباطی و رسانه‌های دنیا مانند گذشته نیست و به عنوان نمونه 136 شبکه ماهواره‌ای در دنیا به زبان فارسی فعالیت می‌کند.

ضرغامی با بیان اینکه هدایت و تبلیغ با قلوب مردم و فطرت آنها سروکار داشته و مرتبط با تحول درونی و روحی افراد است بر لزوم توجه به شرایط و درک مقتضیات مخاطبان رسانه تأکید کرد.

وی تصریح کرد:‌ حجم سرمایه‌گذاری روی زبان فارسی در عرصه رسانه نشانگر این حقیقت است که دشمن از قوت و قدرت جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی احساس خطر می‌کند.

« اینکه ترک‌ست با 250 شبکه ماهواره‌ای حاضر نشد ایران یک شبکه فارسی‌زبان یا آذری‌زبان داشته باشد به دلیل آن بود پیام جمهوری اسلامی و انقلاب در مردم تحول ایجاد می‌کند.»

رئیس سازمان صداوسیما گفت: در روزهای اخیر نمایندگان موافق حمله به سوریه در پارلمان انگلیس استدلال مخالفان جنگ را حرف‌های جمهوری اسلامی دانسته و می‌گفتند سخنان شما همان حرف‌های پرس‌تی‌وی است.

ضرغامی افزود:‌ آنها وقتی نسبت به برنامه‌‌های جمهوری اسلامی احساس خطر کردند برخلاف شعار آزادی اطلاع‌رسانی و دموکراسی و حقوق بشر، هزینه فراوان کردند تا حتی شبکه آی‌فیلم ما را قطع کنند چون می‌دانستند ذائقه‌ها را تغییر می‌دهد.

وی با اشاره به حجم فراوان مخرب و نامناسب شبکه‌های غربی گفت:‌ ما باید در چنین فضایی با آنها رقابت کنیم و تلاش ما این است که مخاطبان خود را به گونه‌ای هدایت کنیم که پای تلویزیون بمانند.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه حفظ ارتباط رسانه با مخاطب هنر است، در عین حال گفت:‌ توجه به ذائقه و نیاز مردم هرگز به معنای آن نیست که حتی از حداقل‌ اصول‌ خود برای رضایت مردم دست برداریم.

ضرغامی تأکید کرد: انعطاف به معنای آن نیست بخواهیم از باورهایمان دست بکشیم اما بحث این است که باید متناسب با فهم و درک مردم که یکسان نیست، برنامه تولید کنیم.

وی اضافه کرد: وقتی بحث تعدد شبکه‌های تلویزیونی پیش آمد برخی آن را تهدید دانسته و تصور می‌کردند که مردم با سرگرم شدن از جریان انقلاب و وظایف‌شان عقب می‌مانند.

«استدلال ما که اکنون درستی آن محقق شده این بود که اگر برنامه‌ها و شبکه‌های‌ ما گسترش می‌یابد در واقع نوعی هم‌افزایی است و ارتباط ما با مخاطب را افزایش می‌دهد و امکان استفاده آنان از رسانه ملی افزون می‌شود.»

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه‌ افراد مختلف و اقشار و سلایق با انگیزه‌های‌ متفاوتی که دارند مخاطب ما و شما هستند، گفت:‌ وظیفه رسانه ملی اینست که ارتباط صحیح خود را با مردم با رعایت تمام موازین و همه سیاست‌ها و اولویت‌ها حفظ کند.

ضرغامی افزود: در رسانه باید به مردم امید بخشید اما این امیدبخشی به معنای آن نیست که فقط یکسره اخبار امیدوارکننده بدهیم یا تحت عنوان بیان واقعیت‌ها فقط مشکلات را منعکس کنیم.

وی تصریح کرد:‌ هر دو نگرش فوق‌الذکر به عنوان نگاه مثبت غلط است و ما باید ضمن بیان نقدها برای جلب اعتماد مخاطب، خدمات و پیشرفت‌ها را نیز بیان کرده و معتدل رفتار کنیم.

«خیلی‌ها که با دولت قبلی مشکلاتی داشتند می‌گفتند که باید نسبت به عملکرد دولت قبلی افشاگری و روشنگری کرد در حالی که مشی رهبر معظم انقلاب هرگز اینگونه نیست و ایشان سفارش می‌کنند ضمن بیان مشکلات باید خدمات و پیشرفت‌ها بیان شود.»

رئیس سازمان صداوسیما اظهار داشت: نگاه ما جهانی است و جمهوری اسلامی که در این شرایط که بیداری اسلامی گسترش یافته باید روی سیاست‌های کلی پیش رفته و فضای مناسب برای جذب مخاطب به انقلاب اسلامی فراهم کرد.

ضرغامی تأکید کرد: نظام و حاکمیت باید ذائقه و سلایق مردمی که در همه عرصه‌ها حضور دارند و می خواهند حماسه سیاسی به وجود آورند را مورد توجه قرار دهد.

وی در پایان با بیان اینکه جوانان در عرصه فضای مجازی زندگی می‌کنند، از ائمه جمعه خواست که تحولات مربوط به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که ارائه دهنده سبک زندگی است، به طور جدی و تخصصی پیگیری کنند.

براساس این گزارش رئیس سازمان صداوسیما در پایان سخنانش به برخی سؤالات، شبهات و انتقادات ائمه جمعه در خصوص مسائل مربوط به فیلم‌ها و سریال‌ها پاسخ گفت.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.