چرا پوسترهای «صداقت آمریکایی» دیده شد؟!
تاریخ: ۱۷ آبان ۱۳۹۲
به گزارش شجر، این روزها و در میان انبوه خبرهای کوچک و بزرگ رسانه ها، یک خبر «خیلی به چشم می آید»! خبری که حاکی از نصب تعدادی بیلبورد در سطح شهر تهران و واکنش های عمومی؛ از رسانه ها بگیرید تا شورای شهر و مجلس، به آن است. قصدم مرور دوباره این اخبار نیست؛ چرا که می توانید با مراجعه به اینجا و اینجا از چند و چون این ماجرا به خوبی آگاه شوید. می خواهم به یک حاشیه نگاری ساده اشاره کنم و آن اینکه؛ فارغ از دعواهای سیاسی حول این ماجرا، آنچه واضح و مبرهن است به رخ کشیده شدن دوباره قدرت بی نظیر رسانه دیرپایی به نام «اعلان دیواری» در این روزهاست؛ رسانه ای که از عهد قدیم تاکنون در کشورمان سابقه داشته و در دوران معاصر در قامت «بیلبورد» خودنمایی می کند. این قدرت زمانی به چشم می آید که بدانیم موافقین و مخالفین «مذاکره»، در طول روزهای اخیر در فضای مجازی و مطبوعات و در حد اعلای خود، از خجالت یکدیگر در آمده اند اما این بار، قدرت و ضریب نفوذ قابل تامل «رسانه محیطی» جذابی همچون بیلبورد بر افکار عمومی (فضایی حقیقی که در تاکسی ها و اتوبوس ها و آرایشگاه ها و مدارس و مهمانی ها و... خلق می شود) باعث شده که دعوایشان را علنی تر از گذشته و به «صحن» شوراها منتقل کنند...
این قدرت را برخی از حلقه های هنری در سطح کشور (بویژه در پایتخت) به خوبی دریافته و به خدمت گرفته اند که خروجی های قابل تاملی همچون پروژه بی نظیر «جنگ، کار، تا پیروزی» نیز به دنبال داشته اند (اینجا را مرور کنید). این بار نیز پای یکی از این حلقه ها (سازمان هنری و رسانه ای موج) در ماجرای بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» در میان است. مجموعه تصاویری که برخی از آنها جوابی «چشم در چشم» به بیلبوردهای هنرمندان ینگه دنیاست!
پرواضح است که این تصویر، پاسخی است به بیلبورد مشهور نهاد مردمی و خصوصی(!؟) «اتحاد مقابله با ایران هسته ای» که در نقاط مختلف جهان نصب و به چشم آمد:
یا مجموعه بیلبوردهایی که در راستای متحد ساختن جهان بر علیه کشورمان طراحی و در کلان شهرها نصب شد؛ مثل این:
پرگویی نکنم؛ «رسانه محیطی»، مدیوم یا ابزار قدرتمندی است که بسیاری از اهالی فرهنگ در کوران رسانه های مکتوب و دیجیتال، آنرا به فراموشی سپرده اند اما تجربه «دیده شدن» تصاویری همچون «صداقت آمریکایی» مجددا به خاطر همه ما می آورد که باید در نگاهمان به این رسانه دیرپا و تعریف برنامه و ایده و هزینه برای آن، تجدید نظر کنیم. شما موافق نیستید؟
|